Recreating Cybercloud Safeguarding Today


Blog with us, and Navigate the Cyber Jungle with Confidence!

We are here for you, let us know what you think

25.7.09

הקלות הבלתי נסבלת של מאגר ביומטרי

אני חייב לתקוף כמה נקודות קריטיות שישפיעו באופן עקיף וישיר על חיינו עקב המאגר הביומטרי. אם זאת יתכן וחלק מהפרטים לא יוכנסו לשורות אלא מחמת רגישות המידע.
כתב ידידי מר דורון אופק (אדם יקר מותר לציין) יועץ בתחום אבטחת מידע על המחטף שנעשה בועדה בשיתוף משרד המשפטים במפגש המסכם של הועדה, כאשר לילה לפני הכניסו תחת מעטה של שינויים מינורים או כפי שהוגדרו ניסוחים משפטיים, שינויים מהותיים אשר זיעזעו את כל מי שהיה שותף לועדה במסגרת ימי התכנסותה (למעט נציגי הממשל והמדינה) וגרמו לחוק להיות אכזרי ומסוכן.
כדאי לדעת שכל זה נעשה אחרי שיו"ר הועדה אישר את כל הסעיפים שב"חוק אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע" ובהנף אצבע של אדם בודד (יו"ר הועדה) ועמיתו שהגיע ללא טיפת ידע בחוק ח"כ יעקב אדרי, הפכו את הכערה על פיה, כלומר ישנם שינויים אשר הנוכחים הקבועים מהצד הפרטי הצליחו לבטלם או לשנותם אך בבוקר היום המסכם את דיוני הועדה שונו. כזה הוא מיקום ההנפקה של המידע הביומטרי בפועל והגדרות תחת מי הוא פועל.
מי רשאי לפעול בשם משרד הפנים, כאן הוכנס נתון מדאיג שמגדיר זאת כך "גוף הפועל מטעמו", אותי זה מאוד מדאיג כי כל חברה מסחרית יכולה להשתבץ תחת הגדרה זו וחברות מסחריות נועדו לצורך הספקת מזומנים לקיומם ולכן לא יבחלו בשום שימוש כפי שעלה מהתבטאות מנכ"ל חברת HP, "בעתיד ישמשו התעודות את האזרחים גם בהזדהות מול הבנקים". להזכירכם כי חברת HP היא הזוכה במכרז ייצור תעודות הזיהוי החכמות.
וכן דברים נוספים כדוגמת דרישת המשטרה לשימושים נוספים והם בכל עבירת עוון ופשע, הסכנה בכך היא אם ניקח לדוגמה הורדת שירים המוגנים בזכויות יוצרים, אם יחשד אדם בהורדת שירים הוא ידרש לעבור בדיקה שעורכת מספר שעות בה יעוכב לצורך הזדאות חד ערכית מול המאגר, אח"כ יתלו את טביעת האצבע שלו מהמקלדת ויחד עם זיהוי מיקומו בזמן הורדת השיר (איכון ע"פ הטלפון הסלולרי - חוק האח הגדול המתיר זאת למשטרה) ישמשו כראיה חותכת כי הוא עבר את העבירה המיוחסת לו. בכך תיסתפק המשטרה לצורך תביעה שעיסוקה עוון והעונשין לגביו הוא כמה שנות מאסר ופיצוי של כל כותר באופן סטטוטורי עד לגובה של 100,000 ש"ח ללא הוכחת נזק. מעניין מה יעשו הילדים של השוטרים שמורידים גם סרטים. כן זו לא הדוגמה היחידה ואפשר לתת הרבה דוגמאות אך החשוב הוא שבמפגש בו נתקיים דיון על סעיף זה, הוחלט אור לבעיות שהועלו ע"י חלק מהנוכחים כי בחוק ירשם פשע בלבד, דבר שהכעיס עד מאוד את היועצת המשפטית של המשטרה ולמחרת בבוקר כבר היה ניסוח חדש שהחזיר את עוון לאותו סעיף בהמתלה כי השר לביטחון פנים ביקש זאת.
אנני רוצה להיכנס באופן פרטני לכל סעיף כי אז הדף לא יגמר אבל, חשוב להבין כי ניתן ע"י חוק זה כח עצום לרשויות לקיים מעקב יומיומי עלינו האזרחים הפשוטים, לאיים עלינו בהרשאות בגין כל פיסת מידע נסיבתית לחלוטין שמקבלת מימד אחר, בעיכוב אזרחים רבים יום יום על כבישי ישראל בהמתלה של צורך בזיהוי במידה ונשכחה תעודה מזהה. מיותר לציין כי יש לנו גם את חוק ההסדרים שהינו מטה הקסם של הממשל בשינוי כל חוק בעין צורך להביאו לעיני הציבור ומכך גם צריך לחשוב כי אז ירחיבו את השימושים הניתנים ע"י המאגר לכל דבר.
אורח חיינו ישתנה וצריך שנבין זאת, אני אינני פסימיסט ולא חזונאי כדוגמת ג'ורג' אורוול בספרו 1984, אבל חברים, מי שצחק אז, יאכל את כובעו עכשיו.
צאו להפגין - יש צורך לשקול מחדש את החוק!