Recreating Cybercloud Safeguarding Today


Blog with us, and Navigate the Cyber Jungle with Confidence!

We are here for you, let us know what you think

12.8.09

שטרית: יש בישראל מאגרים ביומטריים של מיליוני אזרחים. איפה הייתם?

הבוקר נערך פאנל "מאגר ביומטרי" שכינס הפורום הלאומי לאבטחת מידע IFIS / איל"א ו בשיתוף בית הספר אפי ארזי המרכז הבנתחומי הרצליה.
הפאנל אירח אנשי מקצוע אקדמים, שרים, ח"כ, אנשי מל"ל, אנשי משרד הפנים, עורכי דין, וקהל מגוון.
בפאנל נאמרו דברים בעד ונגד המאגר הביומטרי הן מצד חברי הכנסת והן מצד חברי האקדמיה. בפאנל הופיעו גם אנשי תקשורת שכל אחד יצא בידיעה אקסלוסיבית והצהרות מהצהרות שונות, התקשורת התמקדה בדברי ח"כ והבעת עמדתם, אני רוצה להרחיב על אחת מהם, המאשימה את הציבור.
הכתבה פורסמה באתר TheMartet IT . (אור הירשאוגה)
ציטוט מדבריו של ח"כ מאיר שטרית יו"ר הועדה המשותפת פנים והמדע הבוקר בפאנל, "בישראל ישנם מאגרים ביומטרים של מיליוני אזרחי, איפה הייתם?" המשפט נאמר בעקבות האשמתו של שטרית כלפי הקהל תוך שהוא טוען כי כולו מורכב ממתנגדים לחוק.
להלן תגובתי להתבטעות זו (הדברים הועלו בפני הפאנל) ראשית שיטרית המאגרים הביומטרים המוכרים הקיימים כיום נוצרו לראשונה בפעולה שרירותית ע"י ארגונים ממשלתיים שאתה מייצג, אשר תוו דרך לארגונים פרטיים:

שרות התעסוקה הישראלי (משרד המסחר), רשות שדות התעופה, קופ"ח מכבי, משרד התחבורה (אסף תמונות ביומטריות של כל מחזיקי רשיון נהיגה ישראלי).
כל אותם מאגרים שצויינו הינם מאגרים "וולנטריים", אך רק באופן תיאורתי.
ניקח לצורך הדיאלוג את המאגר הראשון שציינתי של משרד המסחר בלשכות שירות התעסוקה השימוש הוולנטרי שלו אינו מוסבר לאזרח, אדם אשר פוטר מעבודתו ומבקש לפנות לשירות התעסוקה לשם מציאת מקום עבודה חליפי ולשם תביעה כספית בגין דמי אבטלה מול ביטוח לאומי. ניגש ללשכה ומבקש להירשם, את הרישום הוא מבצע מול פקיד, אשר בגמר רישום פרטיו לוקח אותו לעמדת הקורא הביומטרי ומסביר לו כך: "אם אתה רוצה להימנע מטורים ארוכים תבצע רישום במכשיר ובכל פעם שתגיע ללשכה תניח אצבע, המכשיר יוציא פלט ועליו ירשם אם קיים צורך לפנות לפקיד או ללכת הביתה, רק כמה דקות - שירות מקוצר".
הפקיד אינו מסביר מהם הסכנות, הפקיד אינו מסביר בשל איזה חוק מחוייב האדם לתת את תביעת 2 מאצבעותיו ללשכת התעסוקה, או מהי ההגנה הנעשת על מאגר שכזה, למה?
מר שטרית, אתה קורא לעצמך זקן נבחרי הציבור, איפה היית אתה?


בשדה התעופה מצביעים לאזרח על העמדה ואומרים אם אתה לא רוצה להתעכב שים את תביעת 2 הידיים שלך ותוכל לעבור בצ'יק.
קופ"ח מכבי פשוט החליטה לצאת עם סיסמה של קיצור זמנים לטובת לקוחותיה.
כולם וולנטריים, ובכולם אין יותר מכמה מאות אלפי בני אדם שהתפתו לססמאות.
צודק שטרית רק בדבר אחד, יש מספר אנשים (קטן) שלא אכפת לו לתת את התביעות הביומטריות שלו לגופים אלא, אך אין להכליל בזאת את שאר אזרחי המדינה.
אמר פרופ' אלי ביהם כי מרוב דאגה לפרטיותו נמנע לתת את כתובת המייל שלו לגופים מסחריים שדרשו זאת ממנו, זה דיי מייצג חלק נכבד מהאוכלוסיה.


המשיך שטרית ואמר "אין לי ספק שתיתנו בחפץ לב את טביעות האצבעות שלכם" (אסף גלעד, כלכליסט) כן כמובן, לא חשבתה על האופציה כי מכיוון שיש חוק ואין כל ברירה אחרת, (אם כיום כן קיימת ברירה, מחר יחליט שר הפנים כי תעודות ישנות אינן תקפות ולכן ע"פ החוק חובה לכל אזרח לשאת תעודת זהות והנה לכם החובה לתעודת זהות ביומטרית) 'מחוסר ברירה' מר שטרית, ולזה לא הייתי רוצה להגיע, זה שייך למדינות טוטליטאריות ושלטון צללים שם לאזרח אין דעה ואסור להתחשב בה.

לסיכום מר שטרית, אם אתה פונה בהאשמה כה חמורה לציבור שתמך בך, כדאי שתבדוק עצמך שוב.
אתה הייתי שם בכנסת מקום הנהגת המדינה "כשהמחטף" הראשון בתחום הביומטרי החל, אתה נציג הציבור של בוחריך נמנעת מלתת 'לי' ולציבור שאתה עומד בראשו את המידע הכי פשוט באותה תקופה, לומר לי שעשו לי מחטף ושלא אשתף עימם פעולה.

אם היית עושה כן, אני מבטיח לך שהפעם היית מקבל קרדיט ולא מניעה.

מחטף זו מילה 'גסה', אך חשוב לומר אותה, זה מה שעשו: משרד התעסוקה, רשות שדות התעופה, וכל האחרים שבחרו לעשות מעשה כה חמור ללא הבעתו למבחן החקיקה ולדעת הציבור לקבוע. יותר מזה, ככל שיקומו מאגרים כאלה פרטיים כך גדולה הסכנה פי שתיים, אם מחר יפרץ מאגר ביומטרי פרטי, זו תהיה בעיה חריפה של המדינה כי אחר כך כל מי שמופיע במאגר יוכלו לזהות אותו בכל מקום בעולם כאזרח ישראל, אני יודע שגופי טרור מאוד ישמחו לכך.

אתה מבין מר שטרית היקר, מאגר פרטי, ביומטרי שדולף, כמוהו כדליפה של מיליון איש מהמאגר הביומטרי שאתה יוזם, מהי דעתו של המל"ל כאן בסוגיה זו.

(התמונה מכתבתו של ניב ליליאן Ynet)