Recreating Cybercloud Safeguarding Today


Blog with us, and Navigate the Cyber Jungle with Confidence!

We are here for you, let us know what you think

13.8.12

על ספק תשתית וספק אינטרנט ומה שביניהם

מה תפקידו של ספק תשתית ומה מספק ספק האינטרנט?


מערכת האינטנרט בישראל מרובת ידיים, הצרכן הישראלי נאלץ לשלם ליותר מקבלן אחד.
מדוע עם כך האינטרנט בישראל כה מורכב ולא מובן?
זה פשוט, בגלל מודל הרווח שהושרש כאן למן הקמת האינטרנט ומבלי שהתערב בכך משרד התקשורת.
בישראל יש שני שחקנים עיקריים:
ספק התשתית וספק האינטרנט, ויש גם שחקן שבאחרונה תופס מקום מעוגת השוק והוא ספק האינטרנט הסלולרי. נכון הדבר כי רוב האוכלוסיה המשתמשת בשירות זה אינה מבינה מהו תפקידו של כל אחד מהשחקנים,אך בעיקר לא מבינים עבור מה משלמים.

מהו תפקידו של ספק תשתית?

ISP
אילוסטרציה: secprofTeam
ידוע גם בכינוי 'ספק הולכה', בד"כ חברה אשר פרסה תשתית ארצית או אזורית, המחבר את המשתמש מהמבנה בו הוא מצוי (משרד, בית) אל ספק האינטרנט העומד בגבול התשתית אל מול קו האינטרנט הבין לאומי.
בישראל בשלב זה, שני ספקי תשתית והם: חב' בזק על תשתית הטלפון (קוי ו/או אופטי), חברת הוט (קוי קואקסיילי ו/או אופטי), בקרוב יצורף שחקן ישן, אך חדש בתחום התשתית לאינטנרט, חברת חשמל האמורה להצטרף כספק תשתית אינטרנט שלישי.
התשתית מונחת רוחב פס המאפשר מעבר נתונים בקיבולת גבוהה או נמוכה. ספקי התשתית מבוקרי שרתים המאפשרים חיבור משתמש לתשתית, ללא חיבור זה לא תיתכן יכולת חיבור של המשתמש עם ספק האינטרנט.

מה תפקידו של ספק אינטרנט?

ידוע בכינוי ISP רש"ת (Internet Service Provide), בד"כ חברה המספקת שירותי גישה, בקרה ושירותים נלווים לרשת האינטרנט הבינלאומית.
החיבור לספק האינטרנט נעשה אך ורק באמצעות ולאחר החיבור למערכות ספק התשתית, המנתבות את הגלישה לספק עימו הלקוח מחובר לקלבת השירות. ספקי האינטרנט רוכשים רוחב תקשורת מסוים (רוחב פס) ואותו מחלקים בין הלקוחות, המשתמשים השונים, בתמורה לתשלום עבור רוחב התקשורת.
ברוב מדינות העולם נהוג כי מהירות הגישה ומהירות החזרה זהות בישראל הדבר מתחלק כדי שהספקיות לא יגיעו למצב של צוואר בקבוק מבחינת תעבורת המידע.
אצל ספקי האינטרנט ניתן לקבל גם שירותים נלווים כגון: אחסון תיבת דואר אלקטרוני, שירותי אנטי ספאם, סינון אתרים ועוד, למגזר העיסקי מציעים שירותי אחסון אתרים, שירותי גיבוי מידע ושירותים נוספים. בארץ פועלות ספקיות רבות: בזק בינלאומי, סמייל 012, נטוויז'ן 013 בבעלות סלקום, ועוד.

מהו שירות ספק תשתית סלולרי?

ספק אינטרנט סלולרי הוא סוג של ספק תשתית, המהווה מתווך בין משתמש הקצה בד"כ הסמארטפון ובין ספק האינטרנט. מגממת הריכזיות במשק הישראלי, הובילה למגמה שבה ספקיות סלולר רכשו ספקיות אינטרנט ובכך מנעו מכסף לחמוק מבין אצבעותיהם, תוך שהם נימנעים מלהוזיל מחירי שירותים כדי להרוויח פעמיים, מגמה זו הפכה את נותני השירותים לריכוזיים ומונעים אפשרות בחירה של הלקוח ותחרות בענף.

מי האחראי כשיש בעיה באינטרנט?

הבעיה מתחלקת למגזרים שונים ולאחריות משתנה, להלן פירוט:

-- שכבת החומרה:
    בעיית חומרה במחשב או ביחידת קצה סלולרית כגון סמארטפון או טאבלט
    החיבור בין המחשב לנתב הרשת הביתית
    בעיה בציוד או בתשתית הספק

-- בשכבת האימות:   
    היעדר יכולת התחברות עם שרת הספק

-- בשכבת האפליקציה:
    תוכנה לא מעודכנת או ישנה.
    בעיה במדינה בה מאוחסן אתר האינטרנט אליו ניגשים או באתר עצמו.
    אפליקציות אנטי וירוס או פיירוואל או מסנני סריקה אחרים הפועלים על דפדפן האינטרנט.
    נוזקות ווירוסים המצויים במחשב של משתמש הקצה.

דרכי התמודדות עם תקלות באינטרנט

בכל מקרה, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להתקשר קודם לספק התשתית, אם הבעיה אינה בסביבתו הוא יפנה לגורם הנוסף או ימליץ על בדיקת טכנאי.
בדיקות טכנאי נעשות היום בעיקר מרחוק, הדבר אינו כדאי כאשר אין היכרות בין מזמין השירות ונותן השירות וחושף את המזמין לעיתים עקב חוסר ידיעה לפתח פעיל בו יכול הצד שמנגד לפעול באופן חופשי.
ייתכן כי במצבים מסויימים כגון, אי יכולת להתחבר לרשת האינטנרט הדבר לא ניתן יהיה לחבר טכנאי מרחוק והבעיה תדרוש הגעה למקום בו מצוי ופועל המחשב.

בכל מצב, להיות תמיד בסביבת הטכנאי, לשאול ולברר את מהות התקלה, כדי שתהיה בקרה עם ריבוי תקלות דומות ודרך הטיפול או המניעה שלהם.

בהצלחה!